Home / Nieuwsbrief Transport

Nieuwsbrief Transport

De economie functioneert niet zonder transport. Elke onderneming groot of klein krijgt hiermee te maken. Veel financieel adviseurs vinden transportverzekeringen lastig.

Daarom start Bureau DFO een maandelijkse gratis nieuwsbrief, samen met InTo Transport, het onafhankelijke kenniscentrum op het gebied van verzekeren van transport en goederenstromen.

Via deze nieuwsbrieven blijft u op de hoogte van relevante ontwikkelingen op het gebied van transportverzekeringen. De nieuwsbrief richt zich vooral op generiek werkzame financieel advieskantoren die ook MKB klanten tot hun relatiekring rekenen.

Klik hier voor meer informatie en om een abonnement af te sluiten.

Bepaling van de aansprakelijkheidslimiet, hoe zit dat eigenlijk? nr. 11

17 oktober 2017

In deze editie van de nieuwbrief Transport wordt bekeken hoe de aansprakelijkheidslimiet wordt bepaald.
Aan de hand van een casus wordt bezien hoe de rechterlijke macht de aansprakelijkheidslimiet bepaalt,
waarbij dient te worden aangetekend, dat feiten en omstandigheden uiteraard per individuele situatie
worden beoordeeld. Desalniettemin een leerzame casus voor een ieder die in de praktijk met dergelijke»

Een “handtekening op glas”, transparant? nr. 10

17 oktober 2017

We kennen ze allemaal. De pakketdiensten. De met reclame beplakte Sprinters, Transporters, Transits
en welke types bestelbus nog meer, maken een vast deel uit van het bekende straatbeeld. Bezorgers in
polo met of zonder bedrijfslogo lopen bedrijven en kantoren in en uit om pakketten te bezorgen.
Gemak dient de mens. Veelal hebben de bezorgers geen pen en… »

Hoe sneller hoe beter; nr. 9

2 mei 2017 Een Nederlands handelsbedrijf in agrarische producten, Agrico, laat twee verschepingen van elk vijf containers pootaardappelen, twee dagen na elkaar, vanuit Rotterdam naar Bangladesh vervoeren. De pootaardappelen komen alle uit dezelfde oogst en gaan voorzien van alle vereiste gezondheids- en kwaliteitscertificaten op transport. Agrico geeft de rederij instructie de temperatuur in de containers in te stellen op +8 gr. C. waarbij…… »

Kopje koffie?; nr. 8

2 mei 2017

De Paasdagen naderen met rasse schreden. Eén van uw klanten, modezaak De Beer in Nijmegen, koopt (Exworks Macon) een partij mooie paasbonbons bij een chocoladefabriek in Macon, Midden-Frankrijk. De bonbons zijn bedoeld om de klanten tijdens het winkelen in deze gezellige voorjaarsperiode een kopje koffie met bonbon aan te bieden.

De Beer laat het organiseren van transport meestal aan haar… »

Zorgvuldigheid voorop; nr. 7

2 mei 2017

Veel bedrijven vinden het volkomen vanzelfsprekend dat, wanneer een transportbedrijf haar de vervoerde goederen met schade aanlevert, de vervoerder de schade vergoedt. Het belang van het zelf verzekeren van de goederen tijdens transport wordt op deze manier vaak onderschat. In deze nieuwsbrief leggen we u een ogenschijnlijk eenvoudige kwestie voor.

Een transportbedrijf arriveert bij de geadresseerde. Direct bij het openen van… »

Aansprakelijkheid van de vervoerder, zwart/wit? Of toch grijs…?; nr. 6

2 mei 2017

Regelmatig komt het voor dat goederen beschadigd raken tijdens transport omdat ze niet goed zijn vastgezet in de vrachtwagen. Wie is er aansprakelijk voor deze schade? Een uitspraak van het Gerechtshof Den Haag uit 2015 laat zien dat de beoordeling van de aansprakelijkheid van de vervoerder niet altijd zwart wit is.

Tijdens een transport van Letland naar Nederland raken de… »

All I want for Christmas…; nr. 5

2 mei 2017 Goederen worden in rap tempo over de hele wereld verhandeld en vervoerd. Bedrijven en particulieren nemen de risico’s die hieraan verbonden zijn vaak voor lief, “omdat het meestal goed gaat”. Op 5 december 2016 werd weer eens duidelijk dat het niet altijd goed gaat. Een storing in het sorteersysteem bij een grote postbezorger veroorzaakte vertraging. Bestelde cadeaus kwamen pas dagen later…… »

Grenzen van de zorgplicht; nr. 4

24 november 2016

Als financieel adviseur kunt u niet meer om de term ‘zorgplicht’ heen. Maar over de invulling ervan in de praktijk is nog veel discussie. In de vorige nieuwsbrief gaven we u daarom de Checklist Zorgplicht die u helpt uw zorgplicht in te vullen. Het volgen van de checklist helpt u ook als het mis gaat! In deze nieuwsbrief laten we met een… »

Zorg + plicht = zorgplicht proof?; nr. 3

24 oktober 2016 Uw klanten vragen u om advies omdat u door hen wordt gezien als deskundig op het gebied van verzekeren (ook) in de logistieke sector. Als in de praktijk anders blijkt, dan is de teleurstelling groot. Verzekerden die hun adviseur aanspreken op zijn zorgplicht en zo geleden schade willen verhalen, zijn inmiddels dagelijkse praktijk. Wat doet dit met u? In deze nieuwsbrief…… »

Heeft u inzicht in de risicoveranderingen ​van uw zakelijke klanten?; nr. 2

30 september 2016

In deze editie van de nieuwsbrief Transport bekijken we aan de hand van een casus hoe een logistiek dienstverlener zich kan verzekeren tegen schade aan goederen van zijn derden en hoe u als financieel adviseur adequaat kunt inspelen op risicoveranderingen van uw klant.

Casus
Een bloemenkweker ziet zijn afzet krimpen. Minder kweek betekent dat een deel van de kas en de… »