Home / Nieuwsbrieven / Nieuwsbrief Actueel / IDD: Voor reguliere financieel adviseurs geen reden voor onrust

IDD: Voor reguliere financieel adviseurs geen reden voor onrust

26/09/2018

Bureau DFO merkt uit de vele vragen die binnen komen, dat er bij veel financieel adviseurs onrust bestaat rondom het onderwerp Insurance Distribution Directive (IDD). Naar het oordeel van Bureau DFO is deze onrust nergens voor nodig en voldoen de meeste reguliere kantoren al lang aan deze eisen. In deze nieuwsbrief leggen wij dit graag uit.

Insurance Distribution Directive
Met ingang van 1 oktober 2018 treedt ook in Nederland de Richtlijn Verzekeringsdistributie of Insurance Distribution Directive (IDD) in werking. Het betreft hier een richtlijn die in alle lidstaten zal gelden. Nederland heeft in het verleden al veel wet- en regelgeving ingevoerd die al onderdeel is van de IDD. Doordat advieskantoren de vereiste maatregelen in het verleden al hebben doorgevoerd, heeft de invoering van de IDD nu voor de meeste kantoren weinig of geen gevolgen.

Uitgebreide serie nieuwsbrieven uitgebracht over IDD
In februari en maart 2017 heeft Bureau DFO vijf nieuwsbrieven uitgebracht over de komst van de IDD. In deze nieuwsbrieven worden de verschillende onderdelen uitgelegd. Hoewel het hier gaat om een betaald abonnement van de Wft-nieuwsbrief, bieden wij deze vijf Wft-nieuwsbrieven eenmalig en kosteloos aan. Indien u deze wilt ontvangen, kunt u deze aanvragen via deze link.

Wanneer u belangstelling heeft voor een abonnement op onze Wft-nieuwsbrief, zodat u altijd als eerste over dit soort belangrijke onderwerpen wordt geïnformeerd, kunt u dit via onze website aanvragen. Ook dan zenden wij u de betreffende nieuwsbrieven over de IDD na.

Wat is een regulier advieskantoor?
Hiervoor hebben we gesproken over een regulier advieskantoor. Hieronder verstaan wij een kantoor:

  • Dat geen gevolmachtigde is;
  • Niet werkt met verbonden bemiddelaars;
  • Geen leverancier is van producten waar afnemers van het product bij levering worden verplicht een verzekering af te sluiten (bijv. telefoon+ verzekering).

Wat zijn dan de belangrijkste eisen voor het kantoor?
De belangrijkste eisen uit de IDD waar het reguliere advieskantoor mee te maken krijgt zijn de volgende:

  1. Productontwikkelaars (dat zijn verzekeraars en ook gevolmachtigden) ontwikkelen per standaard schadeverzekering een verzekeringskaart. In deze kaart staat de kerninformatie van de betreffende verzekering. Deze verzekeringskaart moet u als bemiddelaar voorafgaand aan de totstandkoming van de verzekering aan de klant verstrekken. Met uitdrukkelijke toestemming van de klant kan dit ook digitaal.
  2. Klanten moeten weten hoe u beloond wordt: rechtstreeks of via provisie. Dit vormt reeds onderdeel van uw dienstenwijzer/dienstverleningsdocument. U hoeft dus op dit punt zeer waarschijnlijk geen extra document te maken of actie te ondernemen.
  3. U en uw medewerkers moeten weten voor welke doelgroepen de verzekeringsproducten waarvoor u bemiddelt, bestemd zijn. Dit is reeds nu de kern van de civielrechtelijke verantwoordelijkheid van de adviseur/bemiddelaar.
  4. Leidinggevenden die zelf niet adviseren en zelf niet beschikken over Wft-diploma’s moeten zich toch de kennis eigen maken die de adviseurs, aan wie zij leiding geven, geacht worden te bezitten. Deze kennis hoeft echter niet te blijken uit een behaald diploma (dit moet natuurlijk wel indien de leidinggevende zelf adviseert). Ook deze eis heeft in de praktijk voor het reguliere advieskantoor beperkte gevolgen omdat de meeste leidinggevende tevens adviseur zijn en dus ook gediplomeerd.

Geen IDD-informatiebijeenkomst
Hoewel Bureau DFO altijd bereid is een informatiebijeenkomst te verzorgen, menen wij dat de IDD voor reguliere financieel advieskantoren onvoldoende ingrijpend is om hiervoor een aparte informatiebijeenkomst te beleggen. Wel komt het onderwerp aan de orde tijdens onze actualiteiten bijeenkomsten, waarin meerdere actualiteiten op het gebied van de Wft worden toegelicht. Meer informatie over deze bijeenkomsten vindt u op onze website.

Mocht in de komende tijd toch blijken dat de IDD een grotere impact heeft voor reguliere advieskantoren dan hierboven beschreven, komen wij daar uiteraard op terug. Wij hopen dat deze extra nieuwsbrief onnodige onrust wegneemt en iedereen weer de tijd en rust vindt om zich met de echte belangen van de klant bezig te houden.

X

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten