Home / Nieuwsbrieven / Nieuwsbrief Transport / Hoe sneller hoe beter; nr. 9

Hoe sneller hoe beter; nr. 9

02/05/2017
Een Nederlands handelsbedrijf in agrarische producten, Agrico, laat twee verschepingen van elk vijf containers pootaardappelen, twee dagen na elkaar, vanuit Rotterdam naar Bangladesh vervoeren. De pootaardappelen komen alle uit dezelfde oogst en gaan voorzien van alle vereiste gezondheids- en kwaliteitscertificaten op transport. Agrico geeft de rederij instructie de temperatuur in de containers in te stellen op +8 gr. C. waarbij de ventilatieroosters maximaal geopend moeten zijn.
Het verloop van het transport
De eerste zending van vijf containers was door Agrico verkocht en wordt namens de koper opgehaald in de haven van Bangladesh. Een week na aankomst in Bangladesh ontvangt de koper de goederen op haar bedrijf en treft in twee van de vijf containers veel verrotte aardappelen. In tegenstelling tot de instructies waren de ventilatieroosters van vier van de vijf containers gesloten. De koper neemt hierover contact op met Agrico en op haar beurt stuurt Agrico een aansprakelijkstelling aan de rederij. Een week
na deze aansprakelijkstelling vindt gezamenlijke expertise plaats en wordt vastgesteld dat de aardappelen uit de twee containers als totaal verloren moeten worden beschouwd door rotting en bederf.
Bij het uithalen van de tweede zending van vijf containers, door een agent van Agrico, wordt direct op de terminal geconstateerd dat de ventilatieroosters van de containers gesloten zijn. De containers worden ter plaatse geopend en hierbij wordt, in drie van de vijf containers, veel rotting geconstateerd. De bevoegde overheidsinstantie in Bangladesh laat de containers in quarantaine plaatsen en verbiedt de invoer ervan, vanwege “ernstige rotting en bederf”. Agrico stelt direct de rederij aansprakelijk voor
de schade.
Hoe het afloopt leest u in de casus.
X